tirsdag 15. desember 2009

15. desember


Margrethe Munthe var en norsk forfatter og lærer på sluten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og hun var vår første norske barnesangbokforfatterinne.
Munthe utga eventyrkomedier for barn og flere samlinger barnesanger, blant annet Kom, skal vi synge og Saa leker vi litt! I dag huskes hun best som forfatter av moralistiske viser som Da klokka klang eller Lua av, men hun stod også bak andre klassiske barnesanger som for eksempel Å jeg vet en seter, Vi har ei tulle, Hurra for deg som fyller ditt år! og På låven sitter nissen.

Det var utrolig vanskelig å finne noen opptak av Muntes sanger, men je syntes denne var så søt at den er likevel verdt å lese:



Nissens Julekveld
Margrethe Munthe (1860-1931)



Den gamle nissen satt så trist
på låven julekveld.
"De glemmer meg nok nå som sist
og spiser grøten selv.

Hvor ble hun gamle Guri a'?
Hun var så snill og bli';
hun alltid julegrøt meg ga,
men nå er det forbi.

Jeg passet både fjøs og stall
i mange, mange år,
nå er jeg gammel, klein og skrall,
det er visst best jeg går."

Og nissen satt på låven gjemt
og gråt så tåren rant.
Han skjønte nok at han var glemt,
da ingen grøt han fant.

Men månens ansikt tittet mildt
igjennom gluggen inn,
og mus og rotter danset vilt
omkring i måneskinn.

De pep og spratt og var så gla',
at nissen måtte le,
han lo og tørket tåren a',
- til slutt han danset med.



Her er På loven sitter nissen. Dizzie Tunes sin versjon fra 1982:




Hun har også skrevet Julekveld i fjøset
For de som har lyst til å lese mer om Margrethe Munthe kan gå inn her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar