torsdag 3. desember 2009

Helg hos Hikari

Forrige helg ble jeg innvitert hjem til den ene mentoren min, Hikari.
Det var litt skummelt for det viste seg at hun bor hos foreldrene sine! Så plutselig skulle jeg bli kastet inn i en japansk familie...
Men det gikk helt fint:) Moren hennes er kjempesøt, og søsteren hennes veldig koselig. Hun vil bli førskolelærer så hun satt å øvde på piano da vi kom. Det er visst ett av kriteriene for å få lov til å jobbe med barn under skolealder i Japan.

Hun bor nesten oppe ved Chitose flyplass, så det tar en stund å komme seg til henne fra Sapporo. Så selv om vi var veldig sultne måtte vi vente på at Saharu, min andre mentor, skulle bli ferdig på jobb og klare å komme seg helt opp til Chitose.

Men da hun endelig kom dro vi på izakaya (japansk bar) og spiste maaaasse....

På den izakayaen vi var på måtte vi bestille via en pc. Det var litt gøy:P
Saharu og vår første runde med mat..

Etter middag dro vi tilbake til Hikari for å sove, for dagen etter skulle vi shoppe!:D
Vi sov på futon.
Mange futoner har en tynn madrass, men Hikari sover kun på noe vi ville ha kalt et tykt teppe. Det var ikke så ille som forventet. Kanskje fordi jeg har blitt vant til disse harde madrassene de har over her, så da blir ikke gulvet en så veldig stor overgangXD


På lørdagen dro vi til Chitose Outlet Mall.
Og her er frokost:P Karri...

Det er bedre enn det ser ut. Jeg lover:)

Jeg tok dessverre ingen bilder fra selve shoppinga, og jeg har ikke fått Hikari sine bilder ennå, så dere får klare dere med et bilde av Saharu som viser frem posen med dagens fangst...

Selv kjøpte jeg veske, halskjede og hårbøyle, samt en kjole jeg ikke har fått tatt bilde av:

Etter at vi hadde vandret i butikker i flere timer tok vi oss en tur hjem til en venninne av moren til Hikari. Hun hadde nettopp fått seg kattunge, og siden vi alle tre elsker katter fikk vi lov å komme å hilse på. Han heter Sora (himmel) og var utrolig søt.
Fikk meg til å savne Kageneko enda mer....



På kvelden dro vi for å spise Sukiyaki sammen med noen fra klassen. Sukiyaki er typisk vintermat, og er ganske dyrt, men absolutt verdt prisen. Man koker kjøtt og forskjellige grønnsaker i en litt salt saus, og dypper det deretter i rått egg før det spises. .Utrolig godt!

Ved siden av Sukiyaki får man som regelt Shabu-shabu.
Man drar strimler av kjøtt gjennom kokende saltvann til det er ferdig og så dyppes det i en saus. Litt for salt for meg:P
Navnet kommer av bevegelsen; fram og tilbake...

Hikari som pisker egg.

Ayami, Lars-Inge, Paul og Ingeborg.

Etter to hele dager hvor jeg kun snakket japansk var jeg utslitt da jeg kom hjem.
Sovnet halv 9.

1 kommentar:

  1. høres gøy ut da. hadde dere med omiyage?
    bra øving da, med så mye japansk:)

    SvarSlett