mandag 19. oktober 2009

Milk


På lørdag så jeg "Milk".
Jeg hadde lenge hatt lyst til å se den, men det ble aldri noe av...
Det er en film man må være i humør til, men den var så bra at jeg må anbefale den til alle dere som har en interesse av å lese bloggen min:P

Handlingen foregår rundt Harvey Milk, en mann som etter å ha passert 40 er lei av å gjemme seg og drar til San Fransisco og blir åpen homofil sammen med sin nye kjæreste.

Der bestemmer han seg for å begynne å jobbe aktivt for homofiles rettigheter.
På slutten av 70-tallet blir han endelig valgt inn i bystyret og før hans død, elleve måneder senere var han med på å endre synet på homofile, både blandt de hofile selv og blandt heterofile, og han stoppet en lovendring som ville fratatt homofile alle deres retigheter for å få en jobb.

Jeg mener flmen bør ses på grunn av hstorien, men også fordi filmen er nydelig i seg selv. Filmingen er enkel, men stilfull, og den skaper en stemning som får deg til å føle på håpløsheten de alle følte.

1 kommentar:

  1. Ja, jeg leste kritikken om den og har også veldig lyst til å se den.

    SvarSlett