onsdag 21. oktober 2009

Klassetur 14.10.2009

Tredje og siste klassetur...

Denne gangen dro vi kun 3 steder. Otaru, en varm kilde og en onsen.

Igjen dro v altfor tidlig. Avgang klokken åtte er ikke godt for sjeler som er vandt til å kunne sove til da. Og vi fikk en ny guide denne gangen. Jeg tror ingen egentig likte henne noe særlig. Vi skulle kjøre i en time for å komme til turistbyen Otaru som ligger vest for Sapporo med kyst mot Japanhavet.

Det eneste vi skulle der var å vandre på egenhånd en times tid. Ingen visste egentlig hva det var vi skulle der, så vi ble vendrende i turistgata. Senere fant vi ut at det er her de selger is med blekksprutblekk!!! Og Erlend og Maria fant en diger bruktbutkk, så v skal tilbake om 2 uker:D

Turistgata er ihvertfall mekka for alle som elsker TING!!:








Og siden det er en kystby var det masser av fersk sjømat. Disse så best ut:
Disse skal jeg nok holde meg unna...:


Så dro vi til en strand like i nærheten hvor vi fikk leke en halv time. Jeg frøys og satt bussen og tok bilder.



Deretter dro vi til en onsen som faktisk ligger rett ved sin varme kilde. Det var ikke denne vi badet i, hit dro vi kun for å se å svovel-vannet. Det luktet råtne egg, så jeg var glad det ikke var hit vi skulle.
På veien bort til vannet så vi denne:)

Og her ser dere det som gir oss de deilige badene.

Og her er Ingeborg, meg og Maria endelig på onsen.
Jentene hadde tre forskjelligge "rom". Først skulle vi dusje og skrubbe oss ordentlig. Så skulle vi skylle oss i et basseng som var i samme rom som dusjene. Der var vannet godt temperert, men ikke for varmt.
Deretter gik vi ut til to nye baseng. Et jernbad og et natriumbad. Det skulle visst være godt for oss:) Disse badene var veldig mye varmere enn inne, og jeg klarte ikke sitte i jernbadet mer enn 10minutter.
Når vi var ferdige der kunne vi velge å gå til stedets største basseng som var for både menn og kvinner eller bli hvor vi var .
For å gå i fellesbassenget måte jentene ha på et kjolelignenede klede. Vi trodde at guttene også måtte det, men vi fant fort ut at det mente ikke japanerne. .
Jeg så absolutt mer enn jeg ville den dagen....
Igjen var vi rundt Yotei-zan.
Siste stopp; iskrem. Stein lkte ikke yogurtis med blåbær.

7 kommentarer:

  1. Æsj, maccha-is DX
    Ogsz, så mange fine ting! Likte spesielt de eggene.
    Har aldri vært i onsen før, men ikh, masse ukjente nakne menn i samme badekar høres litt ekkelt ut...

    SvarSlett
  2. Ja, når jeg drar tilbake skal jeg ha med meg en del penger:D

    Og onsen er skielig digg. V burde dra p en når du kommer:) Det finnes o de som ikke har felles bad også... Dessuten skrubber japanerne seg til de blir røde, så det var ikke så ekkelt.

    SvarSlett
  3. Haha, var det midre ekkelt fordi de skrubba seg røde?
    Fatter ikke XD
    Men ja, kanskje. Har aldri egentlig villet dra, fori, vel, nesten alle vennene mine er gutter, så vi kan ikke bade sammen (og nå som jeg veit at vi kan likevel er jeg enda mer sikker på at jeg ikke vil XDD) men hvis dere er der kan vi jo kanskje likevel :D

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg kan også spare meg for å se for mye av det annet kjønn=) Du hva er s med blekksprutblekk.?? Farmor hadde digga butikkene med ting =)

    SvarSlett
  5. Også lille snoken eller er det slange? Hvet dere hva den het? Siden gutta tok den opp var det kanskje en snok?

    SvarSlett
  6. oops ser nå at de ikke tok den opp=) bare tok bilder

    SvarSlett
  7. haha. Det skulle stå IS:P Det er rettet på nå.

    Og jeg vet dessverre ikke hva slanget heter, eller om det var en slange eller orm.

    SvarSlett