tirsdag 8. september 2009





Nå har jeg endelig klart å komme meg til Japan. Og denne gangen for å bli i 5 måneder. Dette har jeg snakket om i hvertfall 3 år. Begynte nesten å tro at det aldri skulle bli noe av.
Men jeg klarte det. Vi klarte det:) Både jeg og Cat.

Reisen fra Norge var lang og slitsom, og uten de store hendelsene, bortsett fra at jeg miset iPoden min og fikk dataen min ødelagt. Med dataen ntil Cat og Paal, min flinke fetter, sin hjelp fikk jeg fikset dataen, og iPoden ble i dag meldt mistet til politiet. Så får vi se om de finner den, eller om jeg kan få en ny av forsikringselsapet:P

Her er Cat utenfor hostellet vi bodde på første dagen i Sapporo. Cat ble der noen dager til, men jeg fikk rom på campus dagen etter. Hostellet er kjempelite og kjempekoselig. Men med den store kofferten min er jeg glad jeg ikke ble lenger enn en natt.

Sapporo by er en liten millonby; 1,9 millioner, men for meg er det stort nok. Jeg er utrolig glad i sammensetningen av byen. Det har ett senntrum, ikke mange som for eksempel Tokyo eller Berlin. Det gjør byen oversiktlig. Dessuten er det en relativ gåavstand til alt i sentrum. Noe som gjør reisekostnadene litt mindre:P Det er heller ikke veldig vanskelig å navigere om man først må ta banen. Byen har 3 t-banelinjer, en trikk og selvsagt toget som går ut av byen. I utkanten er det busser som er en smule vanskeligere, men opp til skolen går det kun én, så det er greit.

Dette er det første landemerket jeg noterte meg:) Kirin er et veldig kjent, japansk ølmerke.
Sapporo er forsåvidt også kjent for øl. Og de fleste i klassen har allerede rukket å stifte bekjentskap med de forkjellige Sapporo-merkene. Sapporo har også underholdningsdisdriktet Susukino, som er blant de største og mest kjente i Japan. Det er rundt 4000 restauranter og utsteder i tillegg til underjordiske kjøpesentere og innebygde handlegater. Definitivt mitt yndlingssted.
Som ellers i Japan er byen full av drikkeautomater. Mitt yndlingsvann er "Irohasu" som er Hokkaidovann.
Det finnes ingen duer i Sapporo, men til gjengjeld er byen og området rundt fullt av disse sorte kråkene. De er dobbelt så store som kråkene hjemme, og absolutt ikke redd for mennesker. Jeg synes de er sumleDX

Her er bygningen jeg bor i. Rommet mitt er i 4. etasje i den bakerste delen. Mesteparten av timene våre er i 2. etasje i samme bygning. Er vi late tar vi heisen, er vi seint ute løper vi ned trappene:P
Her er hovedbygningen. Tolv etasjer. Rektor har selvsagt kontor på toppen.
Dette er campusparken. Liten, men veldig pen.


Det finnes også en lavendel"åker" i parken. Vi rakk aldri å se den i blomst, dessverre. Det hadde helt sikert vært utrolig pent.

Bakken ned mot bussholdeplassen og 7/eleven. Det lille, hvite huset nederst i bakken er vaktbua, hvor det står minst en vakt hele dagen og hilser på alle som kjører inn og ut gjennom porten. Jeg og Erlend følte oss temmelig merkeige første gang vi kom hit. Vi kjørte taxi, og følte oss med ett veldig mye viktigere enn det vi er i det vi kjørte gjennom den bevoktede porte opp til skolenXD
7, om man har lyst på noe godt, eller har glemt å kjøpe inn til frokost/middag tar det max 2minutter å gå ned hit.


På lørdag ble vi invitert med i Minami-parken, som ligger et stykke unna skolen, for å grille med folk fra IFA (Inernational Frendship Association). Cat fikk lov å være med, så slapp hun å gå rundt alene i Sapporo igjen...
Selv om ingen ble mette var det veldig koselig, og alle barna i området var utrolig fasinert av oss utlendinger:)
Vi stakk også opp på lekeplassen. Her er Erlend på stang. Han datt heldigvis ikke av før etter at bildet var tattXD
Maria og Lea på dumphuske.
Jeg husker ikke hva hun i gult heter, men hun i midten heter Ayami og er en av de to jetene som bor på dormen vår. Hun hjelper oss med alt mulig, fra å skjønne vaskemaskinen til å hjelpe oss på imigrankontoret:)
Bak står Stein, Lars-Inge og Nils

Nils prøvde å lære bort sirkustriks til Lea og Erlend.

Lea og Shogo i balansekamp. Alle prøvde seg, jeg tapte glatt. Lea ville vinne, men Shogo var ubestridt mester helt til Erlend ville prøve. Merkelig hvordan alle heiet på ham:P
På kvelden dro vi på Karaoke. De fleste skylte ned sangne med øl, vi holdt oss drinker, og gjerne flere av gangen:) Cat bestilte så mye Moscow Mule at hun fikk en hel kanneXD Alt var jo gratis!!

Vi dro også ut på discotek etterpå. Da var det "girls night out", så vi fikk komme inn gratis.
Alle dansa. Selv jeg og Erlend som gjorde sport i å hate alle sangeneXD
Det var ihvertfall en vellykket kveld.


2 kommentarer:

  1. Oh! Endelig post! Jeg har ventet lenge xD
    Også så mange bilder!!!

    De kråkene er det masse av i hele Japan, vil jeg tro, for det vrimlet av dem i Togane også. Og i sann anime-tro, så sier de faktisk アホ、アホー, noe som var ustyrtelig morsomt de første gangene, men ikke fullt så moro i lengden.

    Gleder meg til å følge med videre.
    (jeg har forresten laget meg en ny blogg, men du finner den ved å gå på selve profilen min ^^)

    Det virker som om du trives ganske godt allerede - det er bra ^___^Y

    SvarSlett
  2. haha, ja de gjør faktisk detXD

    Skal legge deg til. Må jo følge med på hva som foreår i Norge mens jeg er borte:)

    SvarSlett