lørdag 13. februar 2010

OL

Og da var OL over oss, igjen. Jeg er ingen sportsfan, men når det kommer til vinterOL får jeg en spesiell følelse av nostalgi og glede.
Det kan ha noe med at jeg har vokst opp med en far som er veldig glad i å se på vintersport, og at Norge har det med å legge vinterferien til skolebarna til OLukene. Yndlingene er skiskyting og langrenn.
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er patriot og at hjertet banker lit fortere om vi tar gull. Likevel heier jeg på en del andre land.
Jeg heier selvsagt på årets vertsnasjon, Canada. Jeg føler en viss tilhørighet med dette landet. Mormor er født og oppvokst her, og helt fra jeg var liten har jeg fått innprentet at jeg er av Canadisk avstamning. Jeg har også bodd der for en tid og besøkt landet ved flere anledninger. Når vi er inne på avstamning, så fikk jeg ofte høre i samme setning at jeg har Ukrainsk blod i årene. Min mormors besteforeldre innvandret til Canada i jakten på et bedre liv. Jeg vet ikke om de fikk det.

Så må jeg jo også holde med Canadas naboland; USA.
Selv om jeg ikke nødvendigvis føler noen tilhørighet til landet, så bor min kjære tante utenfor Chicago sammen med mann og barn, og jeg gleder meg på deres vegne hver gang USA tar medalje:)
Og til slutt, mitt hjertebarn, Japan. Mye av mitt liv sirkler rundt dette landet. Tegneseriene jeg leser, filmer jeg ser på og språket jeg studerer kommer her ifra. Det er et fantastisk samfunn med sine motsetninger og særegenheter.
Mange har vel nå lyst til å påpeke deres kvinnesyn, strenge disiplin og harde skolegang som ofte fører til selvmord bland unge, såvel som gamle, men alle land har sitt å stri med, og selv om det går sakte, så går det fremover.

Jeg kunne nok skrevet mer enn en post om problemene Japan står ovenfor, men det får bli en annen gang. I dag får det holde med at jeg sier lykke til til alle utøverne som er med i lekene, og så får alle de som ser på kose seg de neste to ukene.

5 kommentarer:

  1. Jeg har også en far som er meget sportsinteressert, men må si at jeg er litt mindre begeistra. La oss også nevne at han TILFELDIGVIS har fri fra jobben i en uke fremmover XD Men da blir han vaffel hjemme da, selv om han sitter og glor i boksen hele dagen.
    Forresten sa Papsen min at bestemora di er indianer, men det kan vel ikke stemme hvis foreldra hennes var ukrainske innvandrere...?

    SvarSlett
  2. :P Hun er ikke indianer, men hun ER oppvokst på prærien. Så det kan være han blander litt der.

    Når det gjelder å ta seg fri tror jeg han ikke er den eneste i dette landet:P

    SvarSlett
  3. Bestefar Ivar sa alltid til alle at mormor var indianer, så det kan også komme derifra. Han er en skikkelig ertekrok. He, he.

    SvarSlett
  4. Det kan forklare ganske myeXP Han der altså!!

    SvarSlett
  5. Haha, da har sikkert Papsen fått med seg det XD
    Jeg begynner forresten å lure på at hele greia på Operaen med premiere på fredag og så pause i forestillingen i en uke har noe med OL å gjøre XD Norge er galskap.

    SvarSlett